Onderzoek en ontwikkeling

Revalideren is mensenwerk maar nieuwe technologie kan hier veel aan toevoegen. Wetenschappelijk onderzoek en technische innovatie brengen andere technieken binnen handbereik. Bijvoorbeeld nieuwe hulpmiddelen als virtual reality, robotica en telemedicine. In 2016 waren er binnen het concern diverse ontwikkelingen op dit gebied.

Taakgroepen Telemedicine en Revalidatietechnologie

De taakgroepen Telemedicine en Revalidatietechnologie verbinden wetenschap en praktijk. De taakgroepen hebben tot doel om vruchtbare ideeën op het gebied van innovatie de ruimte te geven. Roessingh, Centrum voor Revalidatie en rdgKompagne zijn vertegenwoordigd in de taakgroepen. Tijdens bijeenkomsten bespreken de leden van de taakgroepen vraagstukken uit hun eigen organisatieonderdeel en zoeken constructief naar antwoorden of oplossingen. De taakgroepen bespreken ook trends en ontwikkelingen en verkennen de mogelijkheden tot implementatie, onderzoek of proeftuin.

Wetenschapscommissie

Roessingh, Centrum voor Revalidatie en RRD versterken de inhoudelijke samenwerking op het gebied van wetenschappelijk onderzoek. Om deze plannen meer vorm te geven stellen de partijen samen een wetenschapsbeleid op. Een belangrijk onderdeel hiervan is het instellen van een wetenschapscommissie, met als voorzitter revalidatiearts en hoogleraar revalidatietechnologie Hans Rietman. De taakgroepen zijn een belangrijke schakel tussen RRD en het revalidatiecentrum en hebben een rol in het wetenschapsbeleid.

In 2016 zijn er 42 wetenschappelijke publicaties gedaan. Bekijk de publicaties.

IronHand
in de media

De ironHand is een robothandschoen die mensen met krachtverlies in hun handen, bijvoorbeeld als gevolg van een beroerte, extra grijpkracht kan bieden. Roessingh Research and Development onderzoekt de toepassingsmogelijkheden van deze handschoen voor verschillende doelgroepen. Afgelopen jaar was er volop belangstelling vanuit de media voor deze innovatie. Bekijk de verschillende filmpjes:

Zorg.nu

Hallo Nederland