Groentesoep tegen chronische pijn

Virtual Reality (VR) is al langer in opkomst. Waar VR een aantal jaar geleden vooral door gamers en gadgetfreaks werd gebruikt, herkent vandaag ook het bedrijfsleven de potentie ervan. Zo ook de zorgsector.

VR wordt bijvoorbeeld al toegepast in de behandeling van angst- en posttraumatische stressstoornissen. Vanuit een veilige omgeving worden patiënten met behulp van een VR-bril in de virtuele wereld geconfronteerd met hun angsten. Ook in de acute pijnzorg wordt VR succesvol toegepast. Tijdens pijnlijke behandelingen, zoals het wisselen van een verband bij een brandwond, wordt de patiënt ondergedompeld in een virtuele wereld. De aandacht van de patiënt gaat uit naar de virtuele omgeving waardoor hij minder pijn ervaart.

Maar kan VR ook in de chronische pijnrevalidatie worden toegepast? “Voor chronische pijn bestaat er eigenlijk nog niks of nog niet echt iets wat werkt. Je kunt niet dezelfde mechanismen gebruiken als bij acute pijn. Chronische pijn is er altijd. Wij willen onderzoeken of we VR ook daarvoor kunnen inzetten”, aldus Monique Tabak, senior onderzoeker bij Roessingh Research and Development.

Om bovenstaande vraag te kunnen beantwoorden hebben Roessingh Research and Development, de Corantis Kliniken uit Duitsland, de softwarebedrijven Salt and Pepper en Inmote en de netwerkinstelling GewiNet de handen onder de noemer VIREP (Virtual Reality for Pain Therapy) ineen geslagen. Het project wordt gefinancierd door het INTERREG programma van MIND (Medical Innovations in Nederland en Duitsland). Miriam Cabrita, onderzoeker bij Roessingh Research and Development, legt uit: “Om de vertaalslag te kunnen maken naar de revalidatiebehandeling, hebben we ook de ergotherapie van Roessingh erbij betrokken. Samen met hen zijn we gaan kijken welke behoeften de chronische pijnpatiënten hebben en waar ze het meeste baat bij hebben voor hun dagelijks leven.” “Dit was voor ons uiteraard ook nieuw. Wij hebben gekeken hoe we bepaalde elementen uit onze behandelpraktijk kunnen vertalen naar VR”, voegt Bram Lemans, ergotherapeut bij Roessingh toe.

Het resultaat is een VR-toepassing, die gebruikmaakt van een VR-bril en twee controllers. In deze virtuele wereld krijgt de patiënt voor het avondeten vrienden op bezoek en gaat hij een groentesoep met groenten uit eigen tuin maken. Om alle benodigde groenten te kunnen verzamelen moet de patiënt reikbewegingen op verschillende hoogtes maken. Na de bereiding van de soep kan de patiënt ook zijn of haar rommelige boekenkast opruimen. Tijdens de hele simulatie wordt de patiënt afgeleid door bijvoorbeeld rondvliegende bijen, verkeer voor het huis en regen. Als het de patiënt allemaal even te veel wordt, kan hij er tussenuit door een ontspanningsruimte te betreden. De patiënt ziet en hoort dan bijvoorbeeld de zee en hoeft even helemaal niets te doen.

Bram Lemans en Miriam Cabrita vertellen dat het in de chronische pijnzorg voor een groot gedeelte gaat om bewustwording van zowel lichamelijk als psychisch functioneren. “Wij willen door middel van VIREP onderzoeken of de patiënten meer besef krijgen hoe zij bewegen en leren (beter) naar hun lichaam te luisteren. Misschien worden sommigen zich er ook van bewust dat ze best meer kunnen dan gedacht.” Als de opdrachten goed worden uitgevoerd, krijgt de patiënt gaandeweg beloningen. Hij mag dan bijvoorbeeld met een basketbal gooien. Het doel van het spel is om de patiënt aan het bewegen te krijgen en bewustzijn te creëren. Elk onderdeel van de toepassing kan op de patiënt worden afgesteld. De ene keer plukt de patiënt twee tomaten, de andere keer drie. Ook de hoogte van de voorwerpen en de beschikbare tijd zijn instelbaar.

Na enkele prototypes te hebben ontwikkeld, is VIREP nu klaar voor een uitgebreide test. Om de meerwaarde van de toepassing te achterhalen, start in Roessingh en in de Corantis Kliniken een pilotfase. Bram Lemans licht de onderzoeksvragen toe: “Is het een leuk speelgoed of is het een nieuwe manier van behandelen? Voegt het iets toe aan de behandeling? Dat is voor mij de belangrijkste vraag.”
Indien VIREP succesvol getest wordt, denkt Miriam Cabrita er bijvoorbeeld aan om een hartslagsensor te integreren en de omgevingen en opdrachten uit te breiden. Monique Tabak zou in het kader van telemedicine een lightversie van de toepassing willen realiseren, zodat patiënten ook thuis zelfstandig kunnen oefenen. Tevens zou VIREP uitgebreid kunnen worden naar andere doelgroepen, zoals de kinderrevalidatie. “Kinderen gaan hier heel anders mee om dan volwassenen. Je hoeft hen niet uit te leggen hoe het werkt, zij pikken het heel snel op. Maar dat is voor de toekomst. Stap één is de pilotfase waarin we kijken of VIREP een toegevoegde waarde heeft”, aldus Monique Tabak.