Runner Assist

Welke relatie is er tussen hardlooptechniek en het ontstaan van blessures? Naar deze vraag doet RRD al een aantal jaar onderzoek. Hierbij brengen we het lab naar de sporter en de buitenlucht. Door gebruik te maken van zogenaamde inertiele bewegingssensoren kunnen we elke situatie bewegingen nauwkeurig analyseren. Ook de hardloper die die in de stromende regen over modderige bospaadjes rent. Het doel van dit onderzoek? Om met behulp van technologie opkomende blessures, vroegtijdig aan te zien komen en om uitval te voorkomen door de sporter gepersonaliseerd beweegadvies te geven.

In het Runner Assist project werkt RRD samen met TRIMM, Xsens en SensoRun om een real-time feedback systeem te ontwikkelen voor hardlopers. Dit project wordt gesubsidieerd door de provincie Overijssel, middels een EFRO subsidie. Het systeem moet veranderingen in de looptechniek die duiden op het ontstaan van blessures vroegtijdig signaleren en de loper tijdens en na afloop van het lopen van gericht en gepersonaliseerd advies voorzien. Zo kunnen blessures worden voorkomen en kan de loopprestatie worden verbeterd. Hiervoor worden meerdere sensnoren en een smartwatch gebruikt. In 2018 is gekeken hoe we het beste het ontstaan van een blessure kunnen voorspellen. Hiervoor is tijdens de Enschede Marathon, in April 2018, een uniek experiment uitgevoerd. Twaalf lopers kregen acht sensoren op hun onderlichaam en romp geplakt, om zo nauwkeurig bij te kunnen houden hoe hun looptechniek veranderde gedurende een halve marathon.

Nog nooit eerder is op zo’n grote schaal de looptechniek van hardlopers, gedurende zo’n lange tijd, in kaart gebracht. De resultaten lieten zien dat de looptechniek van lopers op een individuele manier verandert. Wel nam bij alle lopers de impact op het onderbeen duidelijk toe. Een maat waarvan we weten dat deze het ontstaan van blessures kan voorspellen. De gegevens uit deze studie dienen worden nu gebruikt om een systeem te ontwikkelen dat de kans op hardloopblessures kan voorspellen. Samen met TRIMM, Xsens en SensoRun wordt in 2019 een eerste prototype gemaakt.