De timing van de enkel-voet-orthese na een beroerte onderzocht

Corien Nikamp, Onderzoeker bij Roessingh Research and Development sinds 2006.

“Begin 2019 ben ik bij Roessingh Research and Development (RRD) gepromoveerd op de timing van het inzetten van een enkel-voetorthese (EVO) bij mensen die een beroerte (CVA) hebben gehad.
De fysiotherapeuten van het revalidatiecentrum wilden weten wanneer in het behandelproces na een beroerte ze het beste een EVO konden inzetten. Er waren allerlei theorieën over maar er was nog nooit gedegen onderzoek naar gedaan.

Twee groepen

Via het revalidatiecentrum werden patiënten benaderd voor deelname. We verdeelden ze in twee groepen; de vroege en de late verstrekking. Vervolgens voerden we periodiek metingen uit.

Na ruim vijf jaar meten en analyseren was de conclusie dat mensen die de EVO kort na het krijgen van een beroerte gingen gebruiken, in het begin sneller vooruitgaan.
Echter, na een half jaar zaten beide groepen op hetzelfde loopniveau. De vroege groep viel ook wat vaker wanneer ze de EVO even niet droegen, bijvoorbeeld in de badkamer. Dat is een uitkomst waar therapeuten in de praktijk direct iets mee kunnen. Wanneer een EVO vroeg wordt ingezet, moet iemand de instructies wel goed kunnen begrijpen.
Ik vond het bijzonder dat mensen die nog maar zo kortgeleden een beroerte hebben gehad graag wilden meewerken aan het onderzoek. Hun hele wereld staat op zijn kop en het is knap dat ze hier dan toch voor openstaan.

Een mooi voorbeeld van goede samenwerking

Voor dit project moest ik snel kunnen schakelen met de planning en het behandelteam van het revalidatiecentrum én met de instrumentmakers van Roessingh Revalidatie Techniek, die de EVO’s aanmeten. Een mooi voorbeeld van de goede samenwerking van de verschillende onderdelen van Roessingh.”