In het najaar van 2019 vond de vijftigste promotie vanuit Roessingh Research and Development plaats. Een bijzondere mijlpaal! We laten vijf van die vijftig promovendi aan het woord. Hoe hebben zij hun promotietraject bij RRD beleefd? En wat heeft het hen persoonlijk gebracht?

Michiel Jannink – 10e promotie

gepromoveerd in 2004, “Usability of custom-made orthopaedic shoes in patients with degenerative disorders of the foot.”

Michiel Jannink promoveerde bij Roessingh Research and Development in 2004 met zijn proefschrift over het gebruik van orthopedische schoenen en daarna werkte hij aan verschillende projecten bij Roessingh in samenwerking met de UT.

Vijftien jaar later is hij werkzaam bij Demcon als managing director van Medical systems.

Met één been in de kliniek

We gaan terug naar het jaar 2000. Jannink begon als onderzoeker bij Roessingh Research and Development. Vrij vlot kwam daar een promotieonderzoeksplek vrij waaruit zijn proefschrift volgde. In zijn proefschrift getiteld “Usability of custom-made orthopaedic shoes in patients with degenerative disorders of the foot” onderzocht hij de factoren die konden voorspellen of patiënten hun orthopedische schoenen zouden gaan gebruiken.

Vroeger was het idee dat orthopedisch schoeisel gebruikt werd als het werkte. Jannink concludeerde in zijn proefschrift dat cosmetiek en gebruiksgemak tevens een zeer belangrijker rol speelt. Niet “neemt het de pijn weg?”, maar “Ziet de schoen er leuk uit en is hij makkelijk in het gebruik?” werd daarmee tevens een belangrijke vraag bij het ontwerpen van een schoen.

Jannink werkte in zijn onderzoek niet alleen met vragenlijsten om achter de mening van patiënten te komen. Tijdens zijn onderzoek heeft hij meegedraaid bij spreekuren, schoenmakerijen en voetdrukmetingen toegepast. “Dat vind ik mooi aan promotieonderzoek doen bij Roessingh; je staat met één been in de kliniek en met het andere been in de wetenschap”, vertelt Jannink.

Na zijn promotie

Jannink bleef nog lang bij RRD. Als clustermanager functiehersteltechnologie heeft hij aan veel projecten intensief met de UT samengewerkt. “De UT keek naar constructietypes en robotica, terwijl ik bij Roessingh onderzoek deed naar neurologische aandoeningen. We vonden elkaar bij human motor control.” De neiging om toepassingen te ontwikkelen vanuit de kennis van de wetenschap trok aan Jannink: “Ik heb nog steeds affiniteit met wetenschap, maar wilde ook graag de stap daarna meemaken.”

In 2010 ging hij aan de slag bij Demcon. Hij begon als projectleider van de toen nog kleine medische tak, maar die groeide mede onder zijn leiding uit tot een afdeling die wereldwijd actief is. “In de loop der tijd ontwikkelden we niet alleen medische producten, maar doen we ook desgewenst de productie.”

Koppeling van kliniek en onderzoek

Bij de ontwikkeling van medische producten, maar ook bij het doen van onderzoek is het voor Jannink belangrijk dat er een probleem uit de zorg is dat wordt aangepakt. Hij is altijd een voorstander geweest van de koppeling van kliniek en onderzoek. “Die koppeling is heel waardevol. Daar krijg je veel vrijheid voor bij Roessingh, maar dan moet je die wel pakken.”

Wie is Michiel Jannink

Michiel Jannink werd geboren op 19 april 1975 in Nijverdal en is opgegroeid in Wierden. Na zijn middelbare school tijd studeerde hij Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Twee jaar na zijn studie ging hij aan de slag bij Roessingh Research and Development. Daar kwam al snel een promotieonderzoeksplek vrij en had hij tevens de mogelijkheid een opleiding tot Epidemioloog te volgen aan de VU in Amsterdam. Ook na zijn promotie bleef hij als clustermanager functiehersteltechnologie onderzoek doen bij RRD. Na bijna tien jaar bij RRD en een tussenstap bij Oost NV kwam Jannink in aanraking met Demcon, het bedrijf waar hij op dit moment nog steeds voor werkt.